Dogoterapia to metoda wspomagająca proces rehabilitacji i terapii z udziałem odpowiednio wyszkolonych psów w celu pomocy dzieciom niepełnosprawnym lub nieprzystosowanym społecznie.
Udział psa – terapeuty – służy wzmocnieniu rehabilitacji, wszechstronnie oddziałując na psychikę, odczucia i zdrowie dziecka.
Korzyści jakie może przynieść dogoterapia dzieciom ze spektrum autyzmu:
- Podnoszenie poczucia własnej wartości i pewności siebie. Zajęcia z psem terapeutycznym mogą pomóc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu siebie oraz wzmocnić jego pewność siebie.
- Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi. Interakcje z psem wymagają koncentracji, co może pomóc w usprawnianiu zdolności do skupienia uwagi u dzieci z autyzmem.
- Nauka relaksacji w towarzystwie psa terapeutycznego. Obecność psa może działać uspokajająco i pomóc w redukcji lęków i napięcia.
- Zmniejszenie uczucia izolacji i samotności. Relacje z psem mogą pomóc w nawiązywaniu więzi społecznych i zmniejszeniu uczucia osamotnienia.
- Rozwijanie umiejętności okazywania emocji i kontroli nad nimi. Praca z psem może pomóc dziecku w wyrażaniu swoich uczuć oraz w opanowywaniu reakcji emocjonalnych.
Warto podkreślić, że dogoterapia jest jednym z elementów kompleksowej terapii dzieci ze spektrum autyzmu, wspierając ich rozwój i poprawiając jakość życia.