Czy wiosna może pomóc w terapii?
Wiosna, która powoli się do nas wielkimi krokami zbliża, to czas odrodzenia w przyrodzie, nowych szans i możliwości, dlatego dla osób w spektrum autyzmu wiosna może być bardzo ważną porą roku. Czy wiosna może pomóc w terapii? Naszym zdaniem tak, wystarczy właściwie ją wykorzystać. Warto pamiętać, że to również doskonała okazja, by uwrażliwiać na kwestie związane z ochroną środowiska, ochronę przyrody i zwiększać świadomość oraz odpowiedzialność społeczną. Naszym zdaniem osoby w spektrum mają szczególną wrażliwość, która może przynieść wiele dobrego w otaczającym nas świecie!
Spacery na świeżym powietrzu
Zmiana pogody, zdecydowanie więcej słonecznych dni i wyższe temperatury to idealne okazje do spacerów – z dala od zgiełku miasta, nadmiaru dźwięków i wąskich przestrzeni – spacerować najlepiej jest w lesie lub w parkach. Spokój miejsca pomaga w poprawie koncentracji, znacząco redukuje stres, pozwala na wyciszenie się, wsłuchanie także w swój wewnętrzny głos. Naturalne otoczenie i sprzyjająca pogoda ma dobry wpływ na nasz dobrostan, tym silniej zauważalny u osób znajdujących się w spektrum.
Łąka Wrażliwości zachęca wszystkich do częstych spacerów!
Własna uprawa roślin
Jedną z form terapii zajęciowej jest uprawa roślin – osoby objęte tą terapią uczestniczą w zajęciach związanych z ich poznawaniem, sadzeniem i pielęgnacją. Wiosna to właściwa pora roku, by także poza zajęciami rozpocząć przygodę z własną, nawet niewielką, hodowlą roślin – najlepiej zaczynając od tych najmniej wymagających. To poprawia umiejętności motoroczne, motywuje do regularności i konsekwentnej pracy oraz daje bardzo duże poczucie satysfakcji i sukcesu. Poczucie własnej i zauważalnej sprawczości mocno wpływa na dobrostan i w wielu przypadkach pomaga w odkrywaniu nowych pasji.
Aktywność sensoryczna
Przytoczone przez nas przykłady spacerów i uprawy roślin mogą również być doskonałą okazją do zajęć sensorycznych. Spacer w lesie lub w parku to przede wszystkim możliwość nasłuchiwania odgłosów przyrody – śpiewu ptaków, szumu drzew w wietrzne dni, odgłosów padającego deszczu. Opieka nad roślinami to też dotyk – ziemi, kamieni, wilgotnych od wody liści, struktury łodyg, liści i gałęzi, często też zapach kwiatów lub smak owoców! Obserwacja wzrostu czy zakwitu barwnych kwiatów stymuluje zmysły – to bardzo wartościowe doświadczenie sensoryczne, w szczególności dla dzieci!
To sprawia, że osoby autystyczne łatwiej rozumieją i przetwarzają docierające do nich informacje z otaczającego świata, do tego w ilościach, które ich nie przytłaczają.
Interakcje społeczne
Wiosną o wiele częściej przebywamy na zewnętrz, a to dla osób autystycznych nie zawsze jest sytuacją komfortową. Warto jednak zachęcać do wyjścia i interakcji społecznych z innymi ludźmi poprzez spotkania w miejscach takich jak parki, lasy – bliższe natury, które kojarzą się ze spokojem, znanymi i lubianymi bodźcami. Dla najmłodszych mogą to być zabawy z rówieśnikami – jednak niezależnie od wieku ta forma interakcji pomaga w rozwoju umiejętności społecznych oraz komunikacyjnych.
Łąka Wrażliwości poleca!